Łańcuchy , a więc ciągi znaków w języku C#, są typu string. Ciągi znaków są przechowywane jako sekwencyjne, tylko do odczytu kolekcje obiektów typu char w standardzie Unicode. W języku C# słowo kluczowe string jest aliasem do System.String, a więc obydwa zapisy są równoważne. Możliwe jest odwołanie się do konkretnego znaku w łańcuchu za pomocą operatora indeksowania:
string napis = "Tekst";
napis[1] == 'k'
Ponieważ obiekt typu string jest niezmienny , podczas operacji na łańcuchach za każdym razem tworzony jest nowy obiekt typu string. Poniżej wymieniono właściwości dostępne w klasie System.String :
- Chars — pobiera znak z określonego miejsca w łańcuchu,
- Length — zwraca liczbę znaków.
Najważniejsze metody dostępne w klasie System.String to :
- Compare() — porównuje łańcuchy znaków;
- Concat() — łączy łańcuchy znaków;
- Copy() — kopiuje łańcuch znaków;
- Equals() — określa, czy łańcuchy są takie same;
- IndexOf() — zwraca pozycje w łańcuchu dla konkretnego znaku;
- IsNullOrEmpty() — sprawdza, czy podany ciąg znaków jest pusty;
- PadLeft() — tworzy nowy ciąg, który wyrównuje znaki do prawej, a po lewej stronie dopełnia łańcuch określonymi znakami;
- PadRight() — tworzy nowy ciąg, który wyrównuje znaki do lewej, a po prawej stronie dopełnia łańcuch określonymi znakami;
- Remove() — zwraca nowy pusty ciąg;
- Split() — dzieli łańcuch na tablice ciągów określonej długości;
- ToLower() — konwertuje ciąg znaków na małe litery;
- ToUpper() — konwertuje ciąg znaków na wielkie litery;
- Trim() — usuwa znaki spacji z początku i końca łańcucha;
- ToCharArray() — kopiuje znaki z łańcucha do tablicy znaków.