Implementowanie Stosu
Podstawowe operacje wykonywane na stosie to Push i Pop.
Dane są dodawane do stosu za pomocą metody Push.
Dane są usuwane ze stosu za pomocą metody Pop.
Można zajrzeć do następnego elementu, który wyjdzie ze stosu i służy do tego metoda Peek.
Utworzymy teraz nasz własny stos.
Rozpoczniemy od zdefiniowania interface.
namespace MyStack
{
interface IStack
{
void Push(object element);
object Pop();
object Peek();
bool isEmpty();
void Display();
}
}
Teraz zaimplementujemy nasz stos.
using System;
namespace MyStack
{
public class MyStack : IStack
{
private int stackSize;
public int top;
public object[] item;
public int StackSize
{
get { return stackSize; }
set { stackSize = value; }
}
public MyStack()
{
StackSize = 10;
item = new object[StackSize];
top = -1;
}
public MyStack(int capacity)
{
StackSize = capacity;
item = new object[StackSize];
top = -1;
}
public bool isEmpty()
{
if (top == -1) return true;
return false;
}
public void Push(object element)
{
if (top == (stackSize - 1))
Console.WriteLine("Stos jest pełny!");
else
{
item[++top] = element;
Console.WriteLine("Element został pomyślnie dodany!");
}
}
public object Pop()
{
if (isEmpty())
{
Console.WriteLine("Stos jest pusty!");
return "Bez elementów";
}
else
return item[top--];
}
public object Peek()
{
if (isEmpty())
{
Console.WriteLine("Stos jest pusty!");
return "Bez elementów";
}
else
return item[top];
}
public void Display()
{
if (top == -1)
Console.WriteLine("Brak elementów do wyświetlenia");
for (int i = top; i > -1; i--)
Console.WriteLine("Element{0}: {1}", (i + 1), item[i]);
}
}
}
I teraz skorzystamy z naszego stosu w aplikacji.
using System;
namespace MyStack
{
public class Program
{
static void Main(string[] args)
{
MyStack stack = new MyStack();
while (true)
{
int choice = DisplayMenu();
WorkWithAChoice(stack, choice);
BackToMenu();
}
}
private static int DisplayMenu()
{
Console.Clear();
Console.WriteLine("\nStos MENU (rozmiar -- 20)");
Console.WriteLine();
Console.WriteLine("1. Dodaj element.");
Console.WriteLine("2. Usuń element.");
Console.WriteLine("3. Zobacz element.");
Console.WriteLine("4. Wyświetl elementy stosu.");
Console.WriteLine("5. Koniec programu");
Console.WriteLine();
Console.Write("Dokonaj wyboru co chcesz zrobić: ");
int.TryParse(Console.ReadLine(), out int result);
return result;
}
private static void WorkWithAChoice(MyStack stack, int choice)
{
switch (choice)
{
case 1:
Console.WriteLine("Wpisz element: ");
stack.Push(Console.ReadLine());
break;
case 2:
Console.WriteLine("Element usunięty: {0}", stack.Pop());
break;
case 3:
Console.WriteLine("Element na szczycie stosu to: {0}", stack.Peek());
break;
case 4:
stack.Display();
break;
case 5:
Environment.Exit(1);
break;
default:
Console.WriteLine("Dokonałeś niewłaściwego wyboru!");
break;
}
}
private static void BackToMenu()
{
Console.WriteLine("Nacisnij Enter aby przejsc do Menu");
Console.ReadKey();
}
}
}