kolejka

Implementacja Kolejki

Implementacja Kolejki

Podstawowe operacje wykonywane na kolejce to Enqueue i Dequeue.
Dane są dodawane do kolejki za pomocą metody Enqueue.
Dane są usuwane z kolejki za pomocą metody Dequeue.
Można zajrzeć do elementu, który wyjdzie z kolejki i służy do tego metoda Peek.

Utworzymy teraz naszą własną kolejkę.

Rozpoczniemy od zdefiniowania interface.

namespace MyQueue
{
    interface IQueue
    {
        void Enqueue(object element); 
        object Dequeue(); 
        object Peek();
        bool isEmpty();
        bool isFull();
        void Display();
    }
}

Teraz zaimplementujemy naszą kolejkę.

W części prywatnej klasy muszą się znaleźć:
tablica do zapisu danych, indeksy początku i końca kolejki
oraz rozmiar kolejki.

using System;

namespace MyQueue 
{
    public class MyQueue : IQueue
    {
        public object[] elements;
        private int startOfQueue;
        private int endOfQueue;
        private int queueSize;

        public MyQueue()
        {
            startOfQueue = 0;
            endOfQueue = 0;
            queueSize = 20;
            elements = new object[queueSize];
        }
        public MyQueue(int capacity)
        {
            startOfQueue = 0;
            endOfQueue = 0;
            queueSize = capacity;
            elements = new object[capacity];
        }
        private int Increase(int a)
        {
            return (a + 1) % queueSize;
        }
        public bool isEmpty()
        {
            if (startOfQueue == endOfQueue) return true;

            return false;
        }
        public bool isFull()
        {
            if (Increase(endOfQueue) == startOfQueue) return true;

            return false;
        }
        public void Enqueue(object element) 
        {
            if (isFull())
            {
                Console.WriteLine("Kolejka jest pełny!");
            }
            else
            {
                elements[endOfQueue] = element;
                endOfQueue = Increase(endOfQueue);
                Console.WriteLine("Element został pomyślnie dodany!");
            }
        }
        public object Dequeue()
        {
            if (isEmpty())
            {
                Console.WriteLine("Kolejka jest pusta!");
                return "Bez elementów";
            }
            else
            {
                object wynik = elements[startOfQueue];
                startOfQueue = Increase(startOfQueue);
                return wynik;
            }
        }
        public object Peek()
        {
            if (isEmpty())
            {
                Console.WriteLine("Kolejka jest pusty!");
                return "Bez elementów";
            }
            else
                return elements[startOfQueue];
        }
        public void Display()
        {
            if (isEmpty())
                Console.WriteLine("Brak elementów do wyświetlenia");

            for (int i = startOfQueue; i < endOfQueue; i++)
                Console.WriteLine("Element{0}: {1}", (i + 1), elements[i]);
        }
    }
}

I teraz skorzystamy z naszej kolejki w aplikacji.

using System;

namespace MyQueue
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            MyQueue queue = new MyQueue();

            while (true)
            {
                int choice = DisplayMenu();

                WorkWithAChoice(queue, choice);

                BackToMenu();
            }
        }

        private static int DisplayMenu()
        {
            Console.Clear();
            Console.WriteLine("\nKolejka MENU (rozmiar -- 20)");
            Console.WriteLine();
            Console.WriteLine("1. Dodaj element.");
            Console.WriteLine("2. Usuń element.");
            Console.WriteLine("3. Zobacz element.");
            Console.WriteLine("4. Wyświetl elementy kolejki.");
            Console.WriteLine("5. Koniec programu");
            Console.WriteLine();
            Console.Write("Dokonaj wyboru co chcesz zrobić: ");
            int.TryParse(Console.ReadLine(), out int result);

            return result;
        }

        private static void WorkWithAChoice(MyQueue queue, int choice)
        {
            switch (choice)
            {
                case 1:
                    Console.WriteLine("Wpisz element: ");
                    queue.Enqueue(Console.ReadLine());
                    break;
                case 2:
                    Console.WriteLine("Element usunięty: {0}", queue.Dequeue());
                    break;
                case 3:
                    Console.WriteLine("Pierwszy element w kolejce to: {0}", queue.Peek());
                    break;
                case 4:
                    queue.Display();
                    break;
                case 5:
                    Environment.Exit(1);
                    break;
                default:
                    Console.WriteLine("Dokonałeś niewłaściwego wyboru!");
                    break;
            }
        }
        private static void BackToMenu()
        {
            Console.WriteLine("Nacisnij Enter aby przejsc do Menu");
            Console.ReadKey();
        }
    }
}

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *